Dødehavstur – hiking tur

I weekenden var jeg på tur til området ved Det Døde Hav. Det er den hårdeste tur, jeg nogensinde har været på (men det kan være at den kommende uges 3 dages-ørkentur bliver endnu hårdere). Alligevel var det en fantastisk tur med nogle rigtig gode folk og et rigtig godt teamwork!

DSC01413DSC01410

 

 

 

 

 

Vi startede ud ved Qumran, hvor man i 1947 fandt Dødehavsrullerne i nogle huler. Indholdet af disse tekster er blandt andet gammel testamentlige tekster og stammer fra det 2. årh. f.Kr. Efter fundet af disse skrifter har man gravet sig frem til en gammel by, hvor man mener den jødiske gruppe af essæere har holdt til i tiden omkring Jesu fødsel.

IMG_5995
Bestigning af det første bjerg
IMG_6070
At nå toppen
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Glæden ved vand

IMG_6075

Herefter skulle vi videre for at påbegynde vores “vandre”-tur fra Ein Gedi til Masada med Piers, en brite som bor her og hiker en del. Denne tur kom dog ikke til at forløbe efter planen. Vi blev forsinket og turen tog meget længere tid end forventet – hele 5 timer længere. Efter planen skulle vi nå Masada (Herodes store fæstning fra 30’erne f.Kr.) til solopgang næste morgen. Men vi nåede først dertil kl. 12 efter 13 timers vandring/klatring (hvor vi noget af tiden i mørket blot gik efter kompas, fordi vi var faret vild) og 5 timers hvilen under stjernerne.

DSC01478
At stå og se udsigten fra toppen af bjerget var helt fantastisk

 

 

 

 

 

 

 

DSC01486
Vandring under solnedgang

 

 

 

 

 

 

DSC01494
Pause i mørket – vi er faret vild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At ligge dér under stjernerne var klart et af højdepunkterne for mig! Jeg lå nok i 2 timer og kiggede på himlen, inden jeg var klar til at sove på trods af de 7 timers hiken på det tidspunkt. Jeg kom til at tænke på Abraham, da han får at vide af Gud, at han skal få efterkommere så mange som stjernerne. Hvor urealistisk må det ikke have været for Abraham? Ham og hans kone var i forhold til deres alder langt fra muligheden for at kunne få børn, og alligevel giver Gud Abraham dette løfte. Men se i dag – se på Israel – se hvor stort folket er blevet. Gud holdt sit løfte!

Stjernehimlen blev for mig også et spejlbillede på os 13, der midt ude i mørket i ørkenen kæmpede os igennem bjerge og kløfter med vores pandelygter. Små lys uundværlige i det store mørke og ukendte terræn. Som kristne er vi også uundværlige lys i verdens mørke og ondskab. Lys tændt af det største lys i verden – Jesus!


For en mere udførlig beskrivelse af turen vil jeg anbefale at læse følgende blogindlæg fra Kasper: http://squazz.dk/israel/verdens-haardeste-vandretur-til-masada/

Jeg kan allerede nu afsløre, at jeg er den deltager som var lige ved at miste bevidstheden på det allersidste stykke. Efter at have gået på tom mave i 6 timer (hvilket til dels var min egen skyld) og efter at have drukket for meget vand på én gang, fik jeg kvalme, blev rigtig svimmel, og blev nødt til at ligge mig ned, mens to andre på ubehagelig vis måtte kigge på og overveje hvorvidt de kunne bære mig det sidste stykke. Heldigvis fik jeg det ret hurtigt bedre og kom op igen og fortsatte. Efter at have læst Kaspers indlæg er jeg klar over, at situationen nok oplevedes noget værre af dem end af mig!

IMG_6262
Hele flokken (credit til Dan for mange af billederne)

IMG_6116IMG_6140IMG_6139IMG_6202IMG_6244SAMSUNG CAMERA PICTURESIMG_6297

Leave a comment